Зоран Аврамовић, директор Црвене звезде Маркетинг и аутор више књига из области фудбалског менаџмента, одржао је предавање на Факултету спорта и физичког васпитања на катедри за фудбал, професора Саше Јанковића.
Тема предавања била је „Феномен фудбала – одакле Барселони милијарда евра?” Аврамовић је на почетку излагања, у препуном амфитетатру, рекао да је „менаџмент фудбала 21. века стална акција”:
- Фудбал је највећа мултинационална компанија на свету и најбољи комуникациони канал за стварање видљивости и препознатљивости бренда. Покушајмо само да израчунамо укупну вредност свих робних марки, оглашавања, промоције, вредности уговора, тансфера, прихода од друштвених мрежа и на све то додајмо љубав према фудбалу. Да ли је то могуће? Фудбалски менаџмет је како се види далеко више од новца.
А новца је много. Пре неколико дана саопштено је да је још један звучни финансијски зид пробијен.
- Барселона је имала профит у 2018. години 1,28 милијарди долара. Просечна годишња плата члана њеног првог тима је 12,2 милиона евра. Одакле тако велики новац? Каталонски национално-друштвени клуб еволуирао је у глобални бизнис из области забаве. Базична поставка 4П - продукт, приче, плате, промоција - временом се унапређивала, тако да можемо основу маркетинга изразити миксом 4П + Ф. То Ф је фан – навијачи. А свет воли Барселону. Рецимо, у Глазгову је знало да се прода више њених дресова него Селтика и Ренџерса заједно – објаснио је Аврамовић.
Учесници ове својеврсне и садржајне фудбалске трибине осврнули су се и на последње догађаје везане за ВАР технологију, поготово пенал у надокнади времена за Манчестер јунајтед против Пари сен Жермена, после чега су Енглези прошли у четвртфинале (1:3).
- ВАР је само још један од доказа американизације целокупног европског спорта. Нисам његов поборник. Фудбал је постигао глобалну популарност захваљујући својој непредвидивости и драматичности. Наведимо у прилог томе да је прошлог лета уз Светски шампионат у Русији било 3,56 милијарди људи посредством телевизијских и других дигиталних платформи. Изненађења у фудбалу су и велика и учестала и њих навијачи воле. Ко је могао да верује да ће Лестер да освоји Премијер лигу Енглеске, да ће Велс да игра у полуфиналу Европског првенства или да ће Ајакс да победи Реал у Мадриду (4:1) и оде даље. То је драж ове игре. Али, и код имплементације нових технолошких достигнућа у фудбал, на крају увек одлучи човек, односно људски фактор, а не уређај – јасан је Аврамовић.
Зоран Аврамовић је аутор пет књига о фудбалу - „Индустрија фудбала 2004”, „Фудбал, глобална религија, 2006”, „Фудбал на првом месту, 2010”, "Фудбал, срце милиона 2015." и "Кад престане игра почиње рат, 2016".
Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.